Een simpele website is zo gebouwd. Maar simpel is een nogal relatief begrip. Zoiets als Facebook of liever zoiets als booking.com?
Het is relatief eenvoudig om websites en webapplicaties te bouwen als je het vergelijkt met het bouwen van echte gebouwen. Je hoeft geen vergunningen aan te vragen, geen beton te storten en geen dure bouwmaterialen aan te schaffen. Ook heb je (als het goed is) geen hypotheek nodig, geen notarissen en geen jaren geduld voor de realisatie. Anders gaat er wel iets goed mis.
En dat gebeurt helaas óók. Net als in alle IT projecten kan er veel mis gaan. En veel daarvan heeft toch vaak te maken met communicatie en elkaar niet begrijpen.
What the client needed
Ik heb ooit voor mijn studie een scriptie gemaakt met de titel “Begrijpen wij elkaar?”. Het klinkt zo simpel. En in theorie is het proces ook heel simpel. Alleen in de praktijk blijkt het zenden van een duidelijke boodschap, luisteren en (relevante) feedback geven nog heel wat ruis op de lijn te kunnen hebben. De eigen taal en afkortingen die alle beroepsgroepen er op na houden maken het er niet gemakkelijker op. Voor ons als webbouwers zijn termen als “mobile first”, “toegankelijkheid” en “api’s” (Aapjes?) vanzelfsprekend, waarbij het gevaar des te groter is dat je elkaar gewoon niet verstaat.
Verder kun je nog zoveel overleggen en afspraken maken, als iemand het licht nog nooit gezien heeft kun je misschien wel onmogelijk uitleggen hoe dat er uit ziet. Dat geldt voor alle betrokken partijen. Er zijn vaak grote verschillen in kennis, ervaring en talenten. In de praktijk is er dan vaak sprake van “voortschrijdend inzicht” in een project. Daar kun je maar het beste rekening mee houden en zoveel als mogelijk voor op je hoede zijn.
Wie verwacht wat?
Het is een cliché maar om blij te zijn met elkaar als klant en bouwer is verwachtingen managen misschien wel het allerbelangrijkste. Misschien ook wel het lastigste. Want als bouwer wil je een perfect eindresultaat beloven maar in de praktijk loop je in de techniek, beschikbare kennis en het budget, makkelijk tegen beperkingen aan die je niet voorzien had.
Om frustraties en beschadiging van de relatie te voorkomen moet je veel vragen en goed luisteren. Wat is het doel en op welk eindresultaat hoop je? Hoe ziet dat er uit (waar lijkt het op en maak ontwerpen!)? Wat is het budget (Lees ook:"Wat kost een website?)? Wanneer moet er wat af zijn?
Verlies het doel niet uit het oog
Allerlei werkwijzen kunnen helpen om er voor te zorgen dat de communicatie gestroomlijnd wordt. Daily standups, sprints met alle disciplines en de klant zelf in één ruimte, kanban boards, heel veel post it’s, interactieve bouwtekeningen (of wireframes), heel veel overleggen en afstemmen in wat voor vorm dan ook; allemaal goede en bruikbare hulpmiddelen.
Helaas zijn zelfs deze gereedschappen nog geen garantie voor succes. De daily standup kan gelijk staan aan dagelijkse tijdverspilling en al scrummend wordt het gereedschap soms zelf het doel in plaats van het eindresultaat. Gezond verstand zou hier moeten helpen, verlies het gewenste einddoel niet uit het oog.
Vragen en luisteren
Wanneer je welk gereedschap toepast is misschien een kwestie van kennis en ervaring maar vragen stellen en goed luisteren naar het antwoord helpt altijd.
Ook helpt het je als klant enorm als je het doel helder hebt. En als je begrijpt wat er voor nodig is om dat doel te bereiken. Het lijkt zo simpel!