Smiles from unsplash 2022
Blog

Is deze pagina voor jou?

Deze blog is bedoeld als inspiratie voor iedereen die via hun website hun doelgroep(en) willen bereiken.


Iemand zit op een bankje en praat voor zich uit. Het klinkt als een heel verhaal. Tegen wie zou hij/zij/hen het hebben? "Heeft u het tegen mij?".

Aan deze situatie doen helaas veel websites mij denken.

Tegen wie heb je het?

Hoe maak jij normaal gesproken contact en verbinding met de mensen die je graag wil spreken? Maak je oogcontact? Lach je? Steek je een hand uit?

Hoe doe je dat met je website?

Ken je doelgroep!

Je website is een middel om contact te maken met jouw doelgroep. Je stuurt geen e-mail naar info@all.nl als je de brandweer nodig hebt.

Net als met ieder ander communicatie middel helpt het nogal als je weet wie je wil bereiken en waarom. Dus: wie wil jij bereiken met je website en waarom?

Hoe beter je diegene kent waarmee je contact probeert te maken, hoe beter je weet hoe je dat moet doen.

Wordt gevonden

Hier begint het natuurlijk eigenlijk mee. Je website of webpagina moet eerst gevonden worden. Je weet nu door wie je gevonden wil worden. Hoe zouden zij jou moeten en kunnen vinden?

Zijn er zoektermen waar jouw doelgroep je zeker op moet kunnen vinden? Komen die zoektermen voldoende terug op je website of pagina?

Wordt je er nog niet mee gevonden? Laat je dan helpen met je SEO (Search Engine Optimalisatie) door een specialist.

Maak een goede eerste indruk

De meeste normale communicatie tussen mensen vind non-verbaal plaats. In de praktijk betekent dat oogcontact (of juist niet), de intonatie, je houding, je kleding, handgebaren etcetera.

Net als bij het ontmoeten van nieuwe mensen is je eerste indruk op een website binnen milliseconden gemaakt. Op websites begint men vaak met woorden, zinnen, alinea's en pagina's vol tekst. Met lappen tekst maak je niet meteen de beste indruk.

Begin met de juiste vorm, foto's, de juiste kleuren, het goede lettertype. Afhankelijk van je doelgroep moet je je taalgebruik aanpassen. Of moet je andere kleuren of foto's gebruiken.

Maak de vertaalslag voor je klanten

Wil jij je website gebruiken om meer klanten te vinden?

Wat heb jij die klant te bieden?

Hoe kun jij dat die klant dan het beste laten zien en uitleggen op je website?

Maak de vertaalslag zodat het duidelijk is wat jij je klant te bieden hebt. Zorg ook dat dan duidelijk is hoe jouw potentiële klant daar aan kan komen met de "Call to Action" op de juiste plek.

Maak contact

Ik stel een hoop vragen en zonder die te beantwoorden, ben je met je website misschien gewoon iemand op een bankje, die tegen zichzelf aan het praten is.

Dat is niet de bedoeling, lijkt mij. Verplaats je dus in je bezoeker en probeer contact te maken alsof het je favoriete klant is.

Hulp nodig?
Wij helpen jou graag om je website en je doelgroep beter bij elkaar te brengen!