Smiles from unsplash 2022
Blog

Is deze pagina voor jou?

Deze blog is bedoeld als inspiratie voor iedereen die via hun website hun doelgroep(en) willen bereiken.


Iemand zit op een bankje en praat voor zich uit. Het klinkt als een heel verhaal. Tegen wie zou hij/zij/hen het hebben? "Heeft u het tegen mij?".

Aan deze situatie doen veel websites mij denken. Is dat wat jij wil met je website?

Tegen wie heb je het?

Hoe maak jij normaal gesproken contact en verbinding met de mensen die je graag wil spreken? Maak je oogcontact? Lach je?

Maak je ook op je website meteen duidelijk tegen wie je het hebt?

Ken je doelgroep!

Je website is een middel om contact te maken. Stuur jij een e-mail naar info@all.nl als je de brandweer nodig hebt? Ik hoop het niet.

Net als met ieder ander communicatie middel helpt het nogal als je weet wie je wil bereiken en waarom. Wie wil jij bereiken met je website en waarom?

Dan moet je je doelgroep dus wel goed kennen. Als dat nog niet zo is, dan is wat kwalitatief onderzoek een goed idee.

Wordt gevonden

Hier begint het natuurlijk eigenlijk mee. Je website of webpagina moet eerst gevonden worden. Je weet nu door wie je gevonden wil worden. Hoe zouden zij jou moeten en kunnen vinden?

Zijn er zoektermen waar jouw doelgroep je zeker op moet kunnen vinden? Komen die zoektermen voldoende terug op je website of pagina?

Wordt je er nog niet mee gevonden? Laat je dan helpen met je SEO (Search Engine Optimalisatie) door een specialist.

Maak een goede eerste indruk

De meeste normale communicatie tussen mensen vind non-verbaal plaats. In de praktijk betekent dat oogcontact (of juist niet), de intonatie, je houding, je kleding, handgebaren etcetera.

Op websites begint men vaak met woorden, zinnen, alinea's en pagina's vol tekst. Hoe zinloos! Net als bij het ontmoeten van nieuwe mensen is je eerste indruk op een website binnen milliseconden gemaakt. Met lappen tekst maak je niet de beste indruk.

Begin met de juiste vorm, de juiste kleuren, het goede lettertype. Afhankelijk van je doelgroep moet je je taalgebruik aanpassen. Of moet je andere kleuren of foto's gebruiken.

Maak de vertaalslag voor je klanten

Jij wil je website gebruiken om meer klanten te vinden? Wat heb jij die klant te bieden? Hoe kun jij dat die klant dan het beste laten zien en uitleggen op je website?

Maak de vertaalslag zodat het duidelijk is wat je te bieden hebt. Zorg ook dat dan duidelijk is hoe jouw potentiële klant daar aan kan komen met de "Call to Action" op de juiste plek.

Maak contact

Een hoop vragen maar zonder die te beantwoorden, ben je met je website gewoon iemand op een bankje, die tegen zichzelf aan het praten is.

Dat is niet de bedoeling, lijkt mij. Verplaats je dus in je bezoeker en probeer contact te maken.

Hulp nodig?
Wij helpen jou graag om je website en je doelgroep beter bij elkaar te brengen!